kdy se v těle pálí tuk ?

14. října 2010 v 16:37 | :P |  Triks & Tips

Kdy se v těle pálí tuk

lk

Je to zdánlivě jednoduché. Chceme-li zhubnout, musíme v první řadě přijímat méně energie, než vydáváme. Odborně se tomu říká negativní energetická bilance. Aby tělo udrželo své základní životní funkce, vydává každý den přibližně pět až devět tisíc kilojoulů.
Záleží na tom, jestli jste muž, nebo žena. A samozřejmě také na tom, kolik vážíte. Tato část výdeje energie se nazývá bazální metabolismus.
K ní ovšem ještě musíme připočítat energii spotřebovanou pohybem. Nejde nutně jen o běh či jízdu na kole, ale i o obyčejnou chůzi či manuální práci.
A pak je tu ještě energie, kterou potřebujete ke strávení potravy. Celkově tedy vydáte každý den 6,5 až 13 tisíc kilojoulů.
Jestliže tedy snížíte příjem energie na pět tisíc kilojoulů, dříve či později, rychleji či pomaleji musíte své tukové zásoby začít spalovat.
Hlavně nehazardovat
Abyste ovšem nehazardovali se svým zdravím, nesmí váš příjem energie nikdy klesnout pod čtyři tisíce kilojoulů!
Energetická hodnota okurky je 50 až 70 kilojoulů, sušenek 1700 a oleje 3800 kilojoulů na 100 gramů. Ostatní potraviny se pohybují mezi těmito hodnotami. Obecně platí, že čím více vody daná potravina obsahuje, tím nižší je její energetická hodnota.
Potraviny ovšem nejíme samostatně, ale vzájemně je kombinujeme. Pokud do jídelníčku zařadíte častěji potraviny s nižší energetickou hodnotou, sníží se samozřejmě i celková energie.
Pokud jste byli například zvyklí jíst těstoviny s malým množstvím rajčatové omáčky a sýra, zkuste změnu. Dejte si na talíř poloviční množství těstovin a přidejte k nim celý šálek nakrájené a lehce podušené (skvěle kořeněné) zeleniny. Po jídle budete stejně spokojeni jako dříve, ale přijmete celkově méně energie a více vitaminů, které chrání vaše zdraví.
Lidský organismus také reaguje na objem konzumovaného jídla: větší porce na talíři vyvolá signál k pocitu nasycení.
Jiná těla - jiné porce
Energetická hodnota jídelníčků není univerzální a vždy je třeba množství pokrmu upravit podle toho, kolik měříte a jak často sportujete nebo se aspoň více pohybujete.
Pokud jste drobnější a měříte okolo 160 centimetrů anebo jste v životě už mnohokrát hubli, uberte si z energetické hodnoty asi deset procent.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama