kdy a proč se cítíme syti ?

14. října 2010 v 16:38 | :P |  Triks & Tips

Kdy a proč se cítíme syti

Sladkosti - (c) profimedia.cz/corbis

23. června 2005 1:00 Na hubnutí nemám silnou vůli, říká mnoho lidí. Je to jedna ze základních chyb. Při hubnutí totiž nejde o to mít silnou vůli a trápit se hlady. Důležité je umět si denní jídelníček naplánovat tak, abychom hlad pociťovali jen minimálně anebo vůbec.
Velmi rozšířené je totiž přesvědčení, že složení stravy při hubnutí není důležité.
A že si stačí hlídat energetickou hodnotu pokrmů nebo se řídit obsahem tuku v jídle.
Pokud ovšem patříte k těm, kteří jsou citliví na výkyvy hladiny cukru v krvi, při každém redukčním režimu se trápíte hlady a zcela samozřejmě pak po krátké době selháváte a znovu přibíráte jedno kilo za druhým. Jak se tomu vyhnout?
Co je glykemický index
Nejprve musíte znát takzvaný glykemický index potravin. Týká se potravin s obsahem sacharidů, mezi které patří například pečivo, ovoce, přílohy, sladkosti či zelenina.
Glykemický index se zjišťuje měřením hladiny cukru u dobrovolníků. Měří se vzestup hladiny cukru nejprve hned po jídle a pak v určitých časových intervalech. Čím vyšší je vzestup této hladiny po jídle, tím hlubší následuje propad (hypoglykemie) a tím větší pak také nastává hlad.
Potravinám, které způsobují vysoký vzestup hladiny krevního cukru, tedy s takzvaným vysokým glykemickým indexem, byste se tedy měli při hubnutí vyhýbat.
Čemu se vyhnout
Jaké potraviny byste tedy měli z jídelníčku vyškrtnout? Například bílé pečivo, mnohem vhodnější je celozrnné, především z žitné mouky. Dále byste se měli vyvarovat bílé rýže, naopak nižší glykemický index má rýže basmati.
Zapomeňte na brambory pečené v troubě a raději si je hoďte do hrnce a uvařte ve vodě. Nevhodné jsou i rozvařené těstoviny, dát si však můžete těstoviny al dente. Vyřadit byste měli rovněž houskové knedlíky, instantní bramborovou kaši, výrobky z kukuřičné mouky, slazené cereálie, které si mnozí dopřávají k snídani. Teď by se měli přeorientovat na obyčejné ovesné vločky.
Z jídelníčku musí samozřejmě zmizet i všechny sladkosti či různé likéry. A máme i nedobrou zprávu pro všechny milovníky piva - na něj samozřejmě také zapomeňte.
Jídelníčky, které vám postupně v letním seriálu nabízíme, jsou koncipovány i s ohledem na glykemický index potravin. Po celou dobu hubnutí byste proto neměli pociťovat hlad.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama